Sunday 3 January 2010

Life

Bismillah..

Esk dah pun start kelas.. Arini dah masuk 3.1.2010..
Bertambah setahun lg umurku..Kalau kita ambk tali ukur dan kita compare hayat manusia average hidupnya dalam 65-75 tahun, tinggl brape tahun utk kite buat amal?.. itu pun klau kite hidup selama 65 ke atas...

klau esk lusa kite akan pergi, tinggal brape jam lg utk kite buat amal kan.........Huhuh.. Takut jugak klau nak difikirkan saat kematian.. namun Rasulullah SAW pernah mentionkan org yg paling bijak antara kamu adalah org yg selalu mengingati mati.

Kerana apa agak2 Rasulullah cakap mcm tuh? Kerana org ini akan sll bersedia utk menemui kematian, dengan amal kebaikannya, dengan solatnya, dgn hubungannya dengan Allah dan manusia, penuhi masa terluang dengan perkara berfaedah dan banyak lg perkara kebaikan..Jadik betullah hadis nabikan.. Masa yg dia ade selalu dia gunakan utk mengislahkan diri dan juga menambahkan amal kebaikan sama ada dengan menolong mengislahkan org lain jugak (sbb xkan selamat klau kite je baik sorunk2,sbb tuh nabi dl berdakwah (yakni menyampaikan) sama mcm sahabat2 yg lain). Kalau x, x dptla kita rasa nikmat islam tuh..

"Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui dengan pasti apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal"

~Luqman:34~

"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui. "
~Ar-Rum:64~


Ya Allah golongkan aku dan ahli keluargaku dalam gol. yang Engkau redho dan matilah kami dalam husnul khotimah.

No comments: